Kurp brodzki

Kurpie Kurpiowska Puszcz Zielona
Prywatne Muzeum Kurpiowskie w Wachu
Frywolitki i sztuka Laury Bziukiewicz
Kurpiowska Puszcz Zielona
Forum Puszcz Zielona
Bursztyn na Kurpiach
Kurpiowska Bi簑teria
Kurpiowskie ozdoby Wielkanocne
Google
kurpie.com.pl internet
Muzeum Kurpiowskie w Wachu

Mazowsze stare - wg. Oskara Kolberga 1886 r.

(Fragment).

Kurpiowskie zdoby na Bo瞠narodzenie
Galeria/Foto - Kurpie Kurpiowska Puszcz Zielona

.

Webmaster: Zdzis豉w Bziukiewicz

tel. 0607-676356

 

Dalsze rozpowszechnianie materia堯w opublikowanych w www.kurpie.com.pl jest zabronione bez zgody w豉ciciela. Podstawa prawna: art. 25 ust. 1 pkt 1 b ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

 

Copyright kurpie.com.pl / Zdzis豉w Bziukiewicz 2007

Kadzid這 * Myszyniec * Baranowo * Lelis * ㄊse * Czarnia* Zb鎩na * Turol * Krasnosielc * Olszewo Borki * Nowogr鏚* Chorzele* Kolno* Jednoro瞠c* Rozogi

Fragment opracowania Janusza Stankiewicza /Mazowsze stare - wg. Oskara Kolberga 1886 r./ ze strony www.stankiewicze.com

(..)

Ks. B. Ostrzykowski przy opisie Bra雟zczyka, nad Bugiem i okolic (1856) powiada; Gleba ziemi chocia nie w zupe軟oci odpowiedniej bo piaski nadrzeczne nieco ziemi zajmuj, w wi瘯szej jednak czci wydaje pi瘯n pszenic, 篡to i inne gatunki zbo瘸. Drzewa i 章k jest obfito, 瞠 na kilka mil okolic temi przedmiotami zasilaj. Ryb, pszcz馧, jest pod dostatkiem i wielka w tej okolicy sposobno hodowania byd豉 i koni; kamie wapienny dostarcza rodk闚 豉twych do murowania, przy obfitym zasobie gliny zdu雟kiej cegielnie tutejsze dobr wypalaj ceg喚. Rzeka sp豉wna. Z jednej strony, a z drugiej droga bita (szosa) od Warszawy do Wilna wiod鉍a, u豉twiaj handel, ku kt鏎emu wyr鏏ka drzewa do sp豉wu i fabryki klepek, statk闚 i innych przedmiot闚 dzielnie dopomagaj. Zdaje si, 瞠 z tej przyczyny lud tutejszy posiadaj鉍y 豉two wy篡wienia, mimo wrodzon czerstwo, mocn budow cia豉 i zdrowie, spuszczaj鉍 si na los, niema ch璚i do pracy, bo ka盥y od dziad闚 i naddziad闚 przyzwyczajony b章ka si po lasach, w kr鏒kiej szarej katance i lekkich 豉pciach, z torb, siekierk u pasa, w okr鉚造m kapeluszu, fuzy uzbrojony, tak ma ch耩 niepoj皻 do polowania, 這wienia ryb, pszcz馧 podbierania, 瞠 mu si zdaje, i nie siej鉍 ani orz鉍, jak Izrael w ziemi obiecanej, mo瞠 bez pracy siebie i w豉sn wy篡wi rodzin. Z tej to przyczyny na這gowego opuszczenia na ma貫m przestaje, idzie o godzinie 10-tej (z rana) do roboty i schodzi z niej zawczasu, ani go wi瘯szy zysk ani 瘸dna namowa do prze豉mania tego na這gu nie powiedzie. Niema przeto zamo積oci w domu tutejszego w這cianina; ale za to zast瘼uje och璠ustwo wzorowe; - par fa責zistych sukman, kilkadziesi靖 koszul, a wszystko w豉sn jego 穎ny r瘯 wyrobione, par koni, kilka kr闚, sk豉daj jego dobytek; on za cho熲y mia pieni鉅ze, tych przed wiatem nie wyda; zachowane w g喚bokim dole cz瘰to staj si w豉snoci ziemi. Kiedy .Kurpiowi wydostarcza chleb czarny dobrze upieczony, a przy nim w鏚ka z miodem, wtedy piewa weso這 po lesie i w piosnkach swoich bied kwiecistej przyrodzie powierza, wiecz鏎 pochwala Boga i smacznie cho w marzeniu o nowej biedzie swojej jutrzejszej zasypia.

Mimo to wszystko, lud ten w przemyl innych mieszka鎍闚 kraju przechodzi, jest filuterny, spekulacyjny, cnotliwy, ale nie gocinny; lubi k豉ma, wykr璚a, - jednak si strze瞠 wyst瘼k闚. Podpalania, zab鎩stwa, w naszej okolicy nie znaj, bo Kurp woli darowa win, ni瞠li si mci zajadliwie. Przy weselnym lub pogrzebowym obrz璠zie, nie obejdzie si bez gorza趾i; t si te wywi頊uje nowonarodzonemu dzieci璚iu i pomar貫mu ojcu lub matce. Rysy ludu naszego s kszta速ne. W這cianie tutejsi Bogu tylko i dobroczynnej naturze polecaj鉍 w豉sne k這poty, w nieszczciu id. do kocio豉, w chorobie do plebana; tam u豉gadzaj wydarzone przypadki i niedostatek, tu znajduj doktora i aptek, a je瞠li konieczna rada zwraca ich kroki do medyka, to przyniesion recept (zamiast ponie do apteki) k豉d, za belk domu, i m闚i, 瞠 dokt鏎 da jak kartk, ale ta nic nie pomaga. Wielu umiej czyta i pisa, a znowu maj starszych so速ys闚, kt鏎ym wi璚ej ufaj; wierz radzie pana; ci s pomi璠zy nimi wyroczni, sprawy godz i niepewne rozstrzygaj zawik豉nia; nie lubi k堯tni, a w razie zajcia jakiego, wydostarcza im dekret zaufanego so速ysa. (Szczeg馧y tu podane, i lud tutejszy nie jest mciwym ani k堯tliwym, dowodzi造by, 瞠 wady cechuj鉍e Mazura nie s bynajmniej powszechnymi).

Ludno mazowiecka od Broku, Ostrowa, a po czci i z okolic R騜ana., osiad豉 w porodku dawnych puszcz i las闚, niegdy w posiadaniu biskup闚 p這ckich zostaj鉍ych, oddalona od ruchu miast i z przyroda jedynie obcujaca, nosi豉 na sobie cech  pewnej niepodlegoci. W ci鉚u ostatnich dw鏂h stuleci, gdy kr鏊owie polscy zjezd瘸li tu do swych myliwskich dwor闚 i bobrowni na rowy, obowi頊any lud ten by stawa do p馧nocy w ob豉wach, dostarcza sk鏎 na futra, oddawa od wydzianych barci miary miodu i wosku. Posiadaj鉍 r闚nie jak i ostro喚ccy Kurpie bro paln, do kt鏎ej u篡cia ma niezmylny poci鉚, wyledzi on ka盥 kun i tch鏎za, i tropi je dop鏦i nie pochwyci. Od dawna we wszystkich okolicznych dobrach oczynszowany, wyrzek連zy si na這gowego pija雟twa, zami這wa prac, sta si rz鉅nym i oszcz璠nym. Ubiera si skromnie lecz czysto, je zdrowe i posilne pokarmy, i rozrzutnym staje si wtedy tylko, gdy chodzi o postawienie wygodnego domu mieszkalnego i innych budowli, utrzymania 豉dnych konik闚 i sprawienia zgrabnego w霩ka do wyjazdu, co stanowi miar zamo積oci jednego gospodarza od drugiego. (Jakkolwiek lud ten zamieszkuje ziemie na po逝dnie od dzisiejszej puszczy czyli krainy Kurpi闚 si rozci鉚aj鉍, nosi on cz瘰to takie miano Kurpi闚: w闚czas szczeg鏊nie, gdy obuwa nogi swoje w 豉pcie z lipowej kory: nosz鉍ych natomiast buty nazywaj sk鏎zakami).

Mimo 瞠 rozs鉅kiem, trafnoci s鉅u, bystrem rzeczy poj璚iem i ch這pskim zdrowym rozumem, posuni皻ym a do przebieg這ci przewy窺za on inn, a osobliwie po逝dniow ludno Kr鏊estwa, wszelako (wedle powszechnego zdania) nie dor闚nywa jej w gocinnoci, uczynnoci, ani w serdecznem uczu wylaniu. G堯wn, acz lekk tej ludnoci (o ile nie siedzi ona na roli) robot jest: furmani, sp豉wia drzewo, polowa i ryby 這wi.

Sk這nn jest ona do pewnej ostentacyi wi璚 i do zazdroci; skoro, Kurp brodzki (bo tak ich czasami nazywaj) zobaczy u s零iada porz鉅n kolas, zaraz czuje ch皻k kupi sobie lub sporz鉅zi taka sam. Nie brak te dumy i przeceniania w豉snej swej osoby. Wi璚 gdy ma on jak spraw w s鉅zie o zwrot koszt闚 lub zap豉t, nierzadko wymykaj si z ust jego s這wa: "Ja nie dbam, byle tylko moja by豉 g鏎a, ja biednemu dam te pieni鉅ze."

(..)

Kurpie - informacje